Antwerpen: Manteau-thriller, 2003 | Andere uitgaves
284 p.
Aantekening
Vormt samen met Dode lijken (dl. 2) en Rode rozen (dl. 3) een trilogie
9789022317464 (paperback)

Antwerpen moordstad

Maak kennis met een nieuw speurders- team. Onder leiding van de commissaris binden Desmet, Deridder, Lodewijckx en Peeters in Zwarte sneeuw de strijd aan tegen de misdaad. Regisseur van het verhaal is schrijver Stan Lauryssens. Plaats van de actie: Antwerpen.

Stan Lauryssens pakt uit met eerste thriller

Zwarte sneeuw is Stan Lauryssens' vijftiende boek. Voor het eerst waagt hij zich aan een thriller. "Gek genoeg is dit het eerste boek dat ik grotendeels al lachend en met plezier heb geschreven", vertelt hij. "Het gaat wel over misdaad en er gebeuren gruwelijke dingen, maar er zit ook veel Antwerpse humor in. Tot nu toe schreef ik vooral non-fictieboeken. Daarin kun je weinig van jezelf kwijt, vind ik. In Zwarte sneeuw zit wél veel van mijzelf. Mijn goede kant vind je terug in de commissaris. In de scènes met de moordenaar heb ik mijn slechte gelegd. Een kant waarvoor ik me, toen ik aan het schrijven was, soms echt wel schaamde."

Waarom kiest u Antwerpen als decor?

Stan Lauryssens: Precies 56 jaar geleden ben ik in Ekeren geboren, toen nog de boerenbuiten. Toen ik zes werd, ben ik met mijn moeder naar 't Zuid verhuisd. Ik woonde onder meer in de Brederodestraat, de Balansstraat en de De Braekeleerstraat.

Ik ken An…Lees verder

Stan Lauryssens en Bob Van Laerhoven Made in ...

Stan Lauryssens en Bob Van Laerhoven

Made in Vlaanderen

In een paar weken tijd zijn in Vlaanderen zes nieuwe thrillers verschenen. De meeste zijn goed, maar in dit eerste overzicht zit toch ook een wat teleurstellende misdaadroman.

Stan Lauryssens

Zwarte sneeuw

Manteau, Antwerpen

283 p., 17,25 euro.

Bob Van Laerhoven

Papaver

Manteau, Antwerpen

251 p., 17,25 euro.

Een kwarteeuw geleden was Stan Lauryssens op zoek naar nazi-dokter Josef Mengele (De man in de chacra) en sindsdien heeft hij eigenzinnige biografieën geschreven van Dalí en Maria Nys, de Vlaamse vrouw van Aldous Huxley. Lauryssens was het beu om via non-fictie in het vel van een ander te kruipen omdat hij zelf ook wel een paar interessante dingen heeft meegemaakt. En dat merk je aan Zwarte sneeuw, een juweel van een politieroman en zijn debuut in het genre. Overigens is 'politieroman' maar een stukje van de waarheid voor 280 bladzijden pure kolder, pastiche…Lees verder

Hercule Poirot-prijs voor Stan Lauryssens

Hij zat in de gevangenis voor kunstfraude, heeft de reputatie een fantast te zijn, schreef boeken over Dalí en Eichmann en kreeg voor zijn debuut, Zwarte sneeuw, prompt de Hercule Poirot-prijs voor het beste Vlaamse misdaadverhaal. Een gesprek met Stan Lauryssens (56) over zijn bekroonde thriller..

Op de receptie na de uitreiking van de Hercule Poirot-prijs entertaint laureaat Stan Lauryssens zijn toehoorders met een onwaarschijnlijk verhaal over zijn afkomst. Hij geniet zichtbaar wanneer het gezelschap naar hem luistert en hij het verhaal met een mooie pointe kan afronden. Die pointe is dat hij de kleinzoon zou zijn van prins Karel. Dat kwam zo: zijn grootmoeder diende op het kasteel van Kapellen, waar in die tijd veel adellijke heren hun weekends doorbrachten. Ze kwamen zo graag naar Kapellen omdat op de weg ernaartoe vanuit Antwerpen nogal wat luxebars gelegen waren waar callgirls hun rijke klanten opwachtten. Lauryssens vader leek helemaal niet op zijn broers. Het was dus best mogelijk dat zijn grootmoeder een scheve schaats had gereden met een van die hoge heren. Iemand heeft hem ooit verteld dat die geheime minnaar de prins-regent was.

Lauryssens zit vol met wonderlijke familie-anekdotes, die hij met passie vertelt. Zo duikt tijdens het interview plots een rijke o…Lees verder

Spannende boeken van Aspe, Teigeler, Lauryssens, Conrad.

Op 30 oktober wordt op de Boekenbeurs voor de vijfde keer de Hercule Poirotprijs uitgereikt, een prijs voor de beste Vlaamse thriller van het jaar. Drie van de vier hieronder besproken boeken komen in aanmerking. En er is, alweer, een nieuwe Aspe. Onder valse vlag bereikte de jury te laat om nog in aanmerking te komen. Geen nood, want zijn vorige, De vijfde macht, is genomineerd.

Toen Pieter Aspe een paar jaar geleden aankondigde dat hij het publicatietempo van zijn thrillers over Van In en Versavel zou opvoeren, hield ik mijn hart vast. De delen die toen verschenen, zoals Blauw bloed of Dood tij, waren niet meteen de beste uit de reeks omdat de plots vaak te ondoorzichtig waren. Zou Aspe nog genoeg inspiratie hebben om twee boeken per jaar te publiceren?

Blijkt nu dat Aspe een tweede adem heeft gevonden. Voor Zoenoffer ontving hij vorig jaar de Hercule Poirotprijs en ook De vijfde macht, de tiende in de reeks, was een stap vooruit. En alweer is er een nieuw boek: Onder valse vlag. Wellicht de beste politieroman die hij totnogtoe publiceerde.

Het verhaal zet stevig in met een gezinsdrama: een man vermoordt vrouw en kinderen en pleegt daarna zelfmoord. Even later wordt een dure callgirl vermoord teruggevonden in haar flat aan zee. Van In en Versavel onderzoeken beide drama's en ontdekken raakvlakken. Uiteindelijk draait het allemaal rond in…Lees verder

Als schrijver van Dalí en ik, Mijn heerlijke nieuwe wereld, leven en liefdes van Maria Nys Huxley, en De schurkenfabriek (Hemingway in Cuba tijdens de Tweede Wereldoorlog), raakte Stan Lauryssens bekend als biograaf die de fantasie niet schuwde, maar nu lijkt hij pas goed door te breken. Zwarte sneeuw is een misdaadroman met onmiskenbare autobiografische elementen en bekroond met de Hercule Poirot-prijs 2002.
Als we voor waar mogen aannemen wat de auteur (geb. 56) vertelt aan iedere journalist die hem benadert, geniet Stan Lauryssens, in kunst- en gerechtelijke kringen niet de beste reputatie. "En wat dan nog!" grijnslacht de auteur, met een schalkse glinstering in de donkere blik. "Ze hebben vaak zelf boter op het hoofd en halen dagelijks de pers met corruptieschandalen!" En wie zal hem daarin tegenspreken? Zeker niet zijn fans, die ondertussen wel pap lusten van de avonturen van deze Tijl Uilenspiegel met internationale jetsetallures. Ook al valt niet …Lees verder
Een jonge vrouw die haar brood verdient met het kopiëren van meesterwerken van oude schilders, wordt op gruwelijke wijze vermoord. De moordenaar laat als tip een boek met vleermuizen achter. De Antwerpse commissaris neemt het onderzoek persoonlijk op zich, maar laat zijn agenten het vuile werk doen. Met een klein beetje intelligentie en veel geluk raken ze op het spoor van de dader. Stan Lauryssens schreef al verschillende ophefmakende boeken over o.a. Dali en de vrouw van Huxley en waagt zich nu aan het detective-genre. Het verhaal bevat enorm veel dialogen en is misschien wel filmisch geschreven, maar loopt vast in een gebrek aan een degelijke intrige. De gesprekken tussen de politiejongens bestaan uit puur geouwehoer. Wel veel interessante achtergrondinformatie over het kunstwereldje. Paperback, normale druk.

Over Stan Lauryssens

CC BY-SA 4.0 - Foto van/door Filip Naudts

Stan Lauryssens (Antwerpen, 14 oktober 1946) is een Vlaams meestervervalser en auteur.

In het begin van de jaren zeventig werkte Stan Lauryssens als stadsredacteur bij De Nieuwe Gazet/Het Laatste Nieuws. Daarna reisde hij als freelance-journalist de wereld rond en interviewde vele bekende personen: o.a. de schrijvers Harold Robbins, Konsalik, Jack Higgins en Catherine Cookson. Hij ontmoette wereldreiziger Thor Heyerdahl die een Oscar won voor zijn documentaire film over Kon-Tiki, beeldende kunstenaars als Christo, Andy Warhol, Karel Appel en Salvador Dalí. In Duitsland voerde hij lange gesprekken met de overlevenden uit de Berlijnse bunker van Adolf Hitler: SS-lijfwacht Otto Günsche die het lichaam van de Führer verbrandde in een bomkrater, Leni Riefenstahl die de lievelingscineaste was van Hitler en van het Derde Rijk, Karl Dönitz die gedurende 22 dagen Hitler opvolgde als Führer van Duitsland.

In het midden van de jaren zeventig publiceerde Stan Laurys…Lees verder op Wikipedia