Antwerpen: Manteau, 2003
311 p.
Aantekening
Vormt samen met Zwarte sneeuw (dl. 1) en Rode rozen (dl. 3) een trilogie
90-223-1791-9

Feest voor de palingen

In 'Dode lijken', de tweede thriller van Antwerpenaar Stan Lauryssens, zijn de moorden en aanslagen nauwelijks te tellen. De metropool vormt het decor van de actie. Aan eM verklapt Stan waar je je in deze stad van een lijk zou kunnen ontdoen.

Gelukkig is Stan Lauryssens een succesvol thrillerschrijver en geen moordenaar.

Er zouden anders nogal wat lijken opduiken in Antwerpen.

LOBROEKDOK

"Toen ik klein was, gebruikten heel weinig meisjes en vrouwen de pil of het spiraaltje. Het gevolg was dat er heel wat illegale abortussen gebeurden. Het verhaal ging dat de foetussen 's nachts in het Lobroekdok werden gegooid. Een festijn voor de vissen en zeker voor de palingen. Er werd verteld dat er palingen zwommen van zeker een arm dik die 's nachts uit het dok kropen om kleine kinderen uit hun wiegjes te halen. Ik veronderstel dat er tegenwoordig geen foetussen meer in het dok worden gegooid, maar ik hoorde wel dat er geregeld honden- en kattenkrengen worden gedumpt. Er zijn heel wat onopgeloste verdwijningen in Antwerpen. Misschien weten de palingen in het Lobroekdok meer..."

GERECHTSGEBOUW

"In het hol van de leeuw"

"In Antwerpen kan iedereen zomaar binnen- en buitenlopen in het Gerechtsge…Lees verder

Orgieën met palingen bestaan

"Ik wil realistische politieromans schrijven, geen mooi afgeronde verhaaltjes", vertelt Antwerpenaar Stan Lauryssens, die vorig jaar met zijn debuutthriller meteen de Hercule Poirotprijs wist weg te kapen. "Daarom sluit mijn nieuwste boek, Dode lijken, naadloos aan bij Zwarte sneeuw en zal ook het derde boek in de trilogie dat doen. Een speurdersteam is nu eenmaal met verscheidene klussen tegelijk bezig. Ik pas voor boeken waarin een superspeurder telkens weer in exact 300 bladzijden één zaak uit de doeken doet. Dat is niet realistisch."

Antwerpse thrillerschrijver Stan Lauryssens kiest voor realisme

Je hecht veel waarde aan de continuïteit in je boeken. In Dode lijken verwijs je geregeld naar feiten, personages en kleine, maar daarom niet minder belangrijke, details uit Zwarte sneeuw. Vergt dat geen extra inspanning van je lezers?

Hoewel ik natuurlijk hoop dat de dertigduizend mensen die Zwarte sneeuw hebben gekocht, geïnteresseerd zijn in hoe het nu verder moet met de personages en de verhaallijnen die ik daarin heb uitgezet, ben ik ervan overtuigd dat je ook Dode lijken moeiteloos zelfstandig kan lezen. Het is gewoon een nieuwe tranche de vie uit het leven van een politieteam.

Je schrijft erg filmisch, alsof je zelf mee aan tafel zit met je personages. Hoe hoog is het waarheidsgehalte in je boeken?

De feiten en personages zijn fictief, maar tegelijk ook heel realistisch. Kijk, zowat elke locatie, elke plotwending en elk personage vindt zijn oorsprong in gesprekken die ik voerde met speu…Lees verder

Doe de Vlaamse thriller geen geweld aan

Twee eerder bekroonde Vlaamse misdaadschrijvers brachten nieuw werk uit. Bob Mendes stelt teleur, Stan Lauryssens blijft op hoog niveau.

Stan Lauryssens

Dode lijken

Manteau, Antwerpen, 311 p.,

17,95 euro.

Bob Mendes

Medeschuldig

Manteau, Antwerpen, 422 p.,

19,95 euro.

Vorig jaar was de eerste thriller van Stan Lauryssens, Zwarte sneeuw, dé verrassing voor de jury van de Hercule Poirot-prijs. Het boek werd meteen bekroond als de beste Vlaamse misdaadroman van 2002. En dat was niet bij gebrek aan beter. De flamboyante Lauryssens had zijn misdaaddebuut met enige verve aangekondigd en wist meteen te vertellen dat er nog een paar romans zouden volgen: nog beter, nog heviger. En met de nodige ironie kon hij ook nog voorspellen dat Pieter Aspe wel zijn koffer mocht pakken als meest succesvolle Vlaamse misdaadauteur. Natuurlijk bedoelde Stan Lauryssens dat alle Vlaamse thrillerschrijvers het voor bekeken mochten houden, maar hij bleef bescheiden. Kortom: grote verwachtingen dus voor Dode lijken, zijn nieuwe politieroman. Om het maar meteen te zeggen: het is weer een knap boek,…Lees verder

Waardige opvolger

Dode lijken, Manteau, 17,95 euro.

Voor zijn tweede thriller heeft Stan Lauryssens alvast een mooie titel bedacht : Dode lijken. Of elk lijk dan niet dood is ? Neen, voor de politiearts in het boek bestaan er ook levende lijken. Misschien een subtiel onderscheid, maar het geeft Lauryssens en de commissaris in zijn thriller heel wat stof tot filosoferen. Niet dat de auteur een stoomcursus wijsbegeerte geeft. Je krijgt een thriller die zo goed als compleet in Antwerpen speelt en vol actie zit. Om maar iets te noemen : er springt een naakte man van de
Boerentoren, er ontploft een bom onder de auto van Miss België, een vrouw wordt met dertien schoten neergeknald... Toch komt in deze knappe misdaadroman de actie voor mij niet op de eerste plaats. Genieten deed ik echt van het werk, of beter nog het gepraat in de recherchekamer. Daar vooral merk je dat Lauryssens oog en oor heeft voor zijn personages en ze ook tot leven brengt. Dat de plot wat mager uitvalt, is geen probleem : d…Lees verder

Wie via deze rubriek wil vernemen wat het verschil is tussen een dood lijk en een levend lijk is aan het verkeerde adres. Wie wil 'weten' moet 'lezen', en de lectuur van de nieuwste thriller van Stan Lauryssens, is niet bepaald een opgave, want na Zwarte sneeuw -- goed voor de Hercule Poirot-prijs 2002 -- bewijst de auteur dat zijn eerste succes beslist geen toeval was. Het spannende relaas rond de commissaris van de Antwerpse recherche, wordt met veel verve, originele plotwendingen en spirituele dialogen voortgezet en zal pas zijn beslag krijgen in een derde en laatste deel.

Er vallen behoorlijk wat 'dode lijken' in deze nieuwste politieroman van Stan. De vrouw van de ondertussen in een Spaanse gevangenis verblijvende Max Maes wordt in Chicago-stijl om het leven gebracht. Een naakt manspersoon wordt van de Antwerpse Boerentoren gekieperd, en een vrouwelijk lijk wordt aangetroffen in de Antwerpse ondergrondse ruien. De auto van een voormalige Miss België, al dan niet toe…Lees verder

Over Stan Lauryssens

CC BY-SA 4.0 - Foto van/door Filip Naudts

Stan Lauryssens (Antwerpen, 14 oktober 1946) is een Vlaams meestervervalser en auteur.

In het begin van de jaren zeventig werkte Stan Lauryssens als stadsredacteur bij De Nieuwe Gazet/Het Laatste Nieuws. Daarna reisde hij als freelance-journalist de wereld rond en interviewde vele bekende personen: o.a. de schrijvers Harold Robbins, Konsalik, Jack Higgins en Catherine Cookson. Hij ontmoette wereldreiziger Thor Heyerdahl die een Oscar won voor zijn documentaire film over Kon-Tiki, beeldende kunstenaars als Christo, Andy Warhol, Karel Appel en Salvador Dalí. In Duitsland voerde hij lange gesprekken met de overlevenden uit de Berlijnse bunker van Adolf Hitler: SS-lijfwacht Otto Günsche die het lichaam van de Führer verbrandde in een bomkrater, Leni Riefenstahl die de lievelingscineaste was van Hitler en van het Derde Rijk, Karl Dönitz die gedurende 22 dagen Hitler opvolgde als Führer van Duitsland.

In het midden van de jaren zeventig publiceerde Stan Laurys…Lees verder op Wikipedia