Primo Levi
Amsterdam: Meulenhoff, 2000
735 p.
Aantekening
Vert. uit het Italiaans
90-290-6869-8

Primo Levi, in de eerste plaats bekend omwille van zijn getuigenissen over de holocaust, toonde zich ook een gedreven verhalenverteller. Dat valt op te maken uit de omvang van het boek waarin zopas al zijn verhalen werden opgenomen. Daarvoor waren niet minder dan 730 pagina's nodig, met als resultaat een pil die niet bepaald goed in de hand ligt. Maar dit terzijde. Levi, die zijn hele leven als chemicus in een verffabriek werkte, wist na zijn werkuren nog heel wat fraais op papier te zetten. Vooral 'Het periodiek systeem', een verhalenbundel waarin verschillende chemische stoffen de hoofdrol spelen, getuigt van een grote geestigheid en intelligentie. Maar ook andere verhalen blijken staaltjes van vertelkunst. Bv. in 'Lilith-Onvoltooid verleden tijd', waar Levi zijn 'Lager'-verleden schetst, kunnen we proeven van zijn indringende, ontroerende maar tegelijk nuchtere en gevatte schrijfstijl. Degenen die Is dit een mens of De verdronkenen en de geredden ooit gelezen hebben, …Lees verder
Primo Levi (Turijn 1919-1987) is bekend als schrijver over zijn oorlogservaringen ('Is dit een mens', 1947; 'Het respijt', 1963). Hij was jood, verzetsstrijder en concentratiekamp-overlevende. Hij schreef hierover betrokken, maar beschouwelijk-gedistantieerd: hoe kan dit gebeuren, hoe zit de mens in elkaar? Daarna ontwikkelde zijn schrijverschap zich over een breder terrein. Hij gaf zijn werk als chemicus en fabrieksdirecteur op en publiceerde enkele romans en vele verhalen. Veel hiervan zijn autobiografisch (bv. de korte hoofdstukken van 'Het periodiek Systeem', 1975); veel andere hebben een fantastisch karakter (Levi was hier erg vindingrijk in), maar meestal hebben ze een beschouwelijke inslag. In deze verzamelbundel zijn alle verhalen bij elkaar gezet, ingedeeld in autobiografische en andere. Dertien daarvan zijn nog niet eerder vertaald. Speelman geeft in een nawoord een goed, analytisch overzicht van Levi's verhalen. Het Nederlands is voortreffelijk te lezen. De bundeling is een…Lees verder

Over Primo Levi

Primo Levi (Turijn, 31 juli 1919 – aldaar, 11 april 1987) was een Joods-Italiaans schrijver van korte verhalen, romans, essays en gedichten. Hij was ook scheikundige en een van de overlevenden van Auschwitz.

Leven

Levi was afkomstig uit een Joods middenklassengezin. Van een baby die vaak ziek was, groeide hij uit tot een levendige en pientere kleuter. Zijn ouders kregen twee jaar na zijn geboorte nog een tweede kind, Anna Maria, met wie hij zijn leven lang een warme band zou hebben. In zijn eerste schooljaren was Primo een geliefd kind. Dit veranderde naarmate hij ouder werd. Zijn kleine postuur, intelligentie en hekel aan sport waren enkele oorzaken waardoor Primo gepest werd. Bovendien keken klasgenoten op hem neer, omdat de familie Levi van Joodse afkomst was. Hoewel het gezin volledig geassimileerd was en de joodse wetten niet werden nageleefd – slechts de joodse feesten werden gevierd, niet uit religieuze overtuiging, maar om d…Lees verder op Wikipedia