Film
Nikki
Peter Van Gestel
Amsterdam: Querido, 2005
168 p.
90-451-0203-X

Nikki werd in de najaarsfolder van Querido aangekondigd als een 'light'-versie van Peter van Gestel. De felroze achterflap doet er alles aan om die indruk te bevestigen. Er staat een krantenknipsel op met een advertentie voor een filmproject en de wat schreeuwerige commentaar: "Nikki gaat naar de auditie en het wordt de spannendste dag van haar leven!"

Na de zware thema's van Winterijs en Die dag aan zee was mijn nieuwsgierigheid naar het nieuwe boek in elk geval geprikkeld: ik kon me niet meteen iets voorstellen bij de combinatie van die twee romans en de aankondiging van de firma 'Film en Vertier'.

Al snel blijkt dat de auditie slechts een kleine rol speelt in het verhaal: centraal staan de familierelaties in het gezin van Nikki, en de vriendschap die zich ontwikkelt tussen Nikki en Sem. Die laatste is een roodharige jongen die Nikki ontmoet op de tram, wanneer ze met haar zwangere moeder op weg is naar de auditie. Sem staat niet op voor Nikki's pu…Lees verder
Dit verhaal beschrijft een etmaal uit het leven van de 11-jarige Nikki. Ze wordt 's morgens vroeg wakker en beseft dat ze vandaag meedoet aan een auditie voor een filmrol. Hoewel het meer een idee was van haar moeder, gaat ze na enig tegenstribbelen samen met haar moeder op pad. Onderweg ontmoet ze Sem, die ook auditie doet. Samen verschijnen ze voor de commissie, maar hun optreden wordt abrupt beëindigd, omdat Nikki's moeder voortijdig gaat bevallen. In het ziekenhuis verzamelt zich de rest van de familie en wat volgt is een middag die nog turbulenter verloopt dan de ochtend. 's Avonds is iedereen weer thuis, inclusief Sem, de vioolvriendinnen van de oudste zus, de vriend van oma en mensen van de filmproductie. En daartussen ligt het kersverse broertje. Een hilarisch verhaal, met Nikki als stralend middelpunt, die haar grillige gedachten uit in sprankelende gesprekken met degenen die haar omringen. Een verhaal om in een adem uit te lezen. Vanaf ca. 11 jaar.