De gebeurtenis
Peter Terrin
Amsterdam: De Bezige Bij, 2022
220 p.
9789403181813 (hardback)

Een spiegelpaleis met zijpaden en een dwergpoedel

Het opvallendste boek uit het nieuwe aanbod Peter Terrin zet zijn lezers subtiel aan het werk in De gebeurtenis - een roman in verhalen - waarin alweer een schrijver de centrale as van het boek lijkt. Toch zijn die andere rondwemelende personages mogelijk interessanter.

Dat Peter Terrin (53) een stevige schrijfcadans te pakken heeft, is een understatement. Weinig romanciers drukten de laatste jaren zo hun stempel op de Vlaamse literatuur, met een rist hoogwaardige romans - van Yucca (2016) en Patricia (2018) tot Al het blauw (2021) - telkens nieuwe, gedurfde facetten van zijn verbeelding aanborend. Waar blijft toch die oeuvreprijs van allure?

Je kunt er niet omheen: Terrins boeken zijn minder claustrofobisch geworden, suggestiever misschien, een tikje spannender ook, stuwender alleszins, met die typische korte zinnenbubbels die hij aan elkaar ketent. 'Het is mijn geliefde werkwijze. Ik zit door het raam te kijken. En dan is er een plotse uitbarsting van zinnen, een afgerond eilandje van woorden. Bijna verhaaltjes of miniatuurtjes op zich', zo vertelde hij in De Morgen naar aanleiding van Al het blauw.

En, beweerde Terrin toen ook, 'er is meer lucht en licht binnengeslopen', ondanks de bijwijlen toch ook zwaarmoedige eightiestoon van …Lees verder

De 'geniale' mannelijke schrijver

Peter Terrin onderwerpt de male gaze aan een onderzoek in zijn intelligente, genuanceerde en vermakelijke roman.

'Noteer! Haar hart maakt een sprongetje in haar borst bij de herinnering aan dat bevel, alsof ze weer bij hem is, in het prille begin, luisterend naar zijn silhouet in het tegenlicht en de kronkelende gang van zijn gedachten, de hele dag.' Aan het woord is Juliette, de assistente van de bewonderde schrijver Willem, die weliswaar is overleden maar wiens brein via een I-head, een ingenieuze wetenschappelijke innovatie, toch nog opdrachten kan geven. En Peter Terrin heeft zijn lezer meteen waar hij hem/haar hebben wil: op de kast. Bestaat dat nog, de vrouwelijke aanbidster van de geniale kunstenaar die gelukkig wordt - haar hart maakt een sprongetje - van het dienen van een man, tegen hem opkijken, hem assisteren? Terwijl ze zelf waarschijnlijk intelligenter is?

Vernuftig benadert Terrin in De gebeurtenis dit uitgangspunt vanuit zeven verschillende personages. Zo is daar Frederik (jawel, Willem en Frederik, verzin Hermans er zelf bij), een grote witte hetero die beslist niet va…Lees verder

Ingehouden pijn en oud verdriet

*****

Het lijkt erop dat Peter Terrin volop aan zijn romantische periode bezig is. In zijn vorige, veelgeprezen roman 'Al het blauw' speelde de liefde al een glansrol, en ook 'De gebeurtenis' gaat volgens de achterflap over de grilligheid van die allermenselijkste emotie. Al betekent dat bij Terrin - gelukkig - niet dat de lezer in rozengeur en maneschijn verdrinkt. Zoals wel vaker bekijkt de voormalige AKO Literatuurprijs-winnaar zijn onderwerp liever in het nuchtere daglicht.

Ook voor de opbouw van zijn nieuwe roman heeft Terrin niet de makkelijkste weg gekozen. 'De gebeurtenis' is een complex verhalennetwerk, met één raamvertelling en verschillende kleinere verhalen die daaruit voortvloeien. Die verhaalminiaturen zijn het werk van Juliette, de assistente van de overleden succesauteur Willem, die aan het einde van zijn leven steeds vaker een beroep deed op zijn rechterhand om neer te pennen wat zijn troebele ogen niet meer zagen. Juliette probeert de l…Lees verder

Een originele mozaïekroman over de assistentente van een hoogbejaarde schrijver die zijn eerste drukken en een memorystick met zijn laatste dictaten erft na zijn dood. Juliette is een alleenstaande vrouw en assistent van Willem, die door ziekte blind is geworden en zijn boeken aan haar dicteert. Juist met deze boeken beleeft hij zijn grootste successen. Maar als hij zijn intellectuele eigendommen aan Juliette nalaat in plaats van zijn vrouw Femke, vecht zij het testament aan. Het boek zelf leest als hoofdstukken uit de laatste roman die Juliette en Willem samen schrijven, gescheiden door de dood, maar één in hun proza. In talige en zachtaardige stijl geschreven. Voor een breed tot literair lezerspubliek. Peter Terrin (Tielt, 1968) is een bekende Belgische auteur. Hij schreef meerdere boeken. Hij won eerder de AKO Literatuurprijs.

Over Peter Terrin

CC BY 3.0 - Foto van/door Whyilovethisbook

Peter Terrin (Tielt, 3 oktober 1968) is een Vlaams schrijver. Hij studeerde aan de Universiteit Gent en won in 2010 de Europese Literatuurprijs met zijn boek De bewaker.

Schrijverscarrière

Terrins eerste bundel verscheen in 1998 en kreeg de naam De Code mee. In 2001 volgde zijn eerste roman, Kras. Hij werd twee keer genomineerd voor de AKO Literatuurprijs voor zijn roman Blanco en verhalenbundel De Bijeneters en won op 29 oktober 2012 deze prijs voor zijn roman Post Mortem. In 2010 werd zijn boek De bewaker ook genomineerd voor de Libris Literatuur Prijs. Mede voor zijn roman Post mortem werd hij genomineerd voor de Halewijnprijs 2012.

Op 19 oktober 2014 werd hij gehuldigd als ereburger van Wingene, de plaats waar hij opgroeide.

RomansLees verder op Wikipedia