Peter Robinson
Cold is the grave
1
Utrecht: Bruna, 2010 | Andere uitgaves
389 p.
9789046113899 (paperback)

Het probleem met seriethrillers waarin een harde kern van personages steeds weer voor het voetlicht treedt, is dat de auteur steeds nieuwe dimensies aan zijn hoofdfiguur moet toevoegen en uitdiepen, of dat hij alsmaar nieuwe situaties moet bedenken waarbij steeds andere aspecten van hun persoonlijkheid aan bod komen. Het vergt van de auteur een flinke dosis vakmanschap en talent om aan deze eis te blijven voldoen zonder dat de klad erin komt. Peter Robinson vertrekt met zijn hoofdpersoon Alan Banks vanuit een situatie die eerder werd opgezet in werken als Onvoltooide zomer (2003) en Verdronken verleden. De carrière van inspecteur Banks is op een zijspoor beland door toedoen van hoofdcommissaris Jimmy Riddle, en op het thuisfront gaat het Banks ook al niet voor de wind. Zijn vrouw Sandra heeft hem verlaten, zijn tienerdochter laat zich weinig gelegen aan Banks' paternalistische bemoeiingen en zijn zoon heeft zijn studies opgegeven en leidt een onzeker bestaan als muzikant…Lees verder
Inspecteur Alan Banks van de recherche in Yorkshire wordt door commissaris Riddle gevraagd zijn weggelopen dochter op te sporen; een half jaar na haar verdwijning zijn er pornofoto’s van haar op het internet verschenen. De inspecteur slaagt in de opdracht en wijdt zich weer aan zijn ‘normale’ werk. Maar dan wordt Emily Riddle vermoord, een dosis cocaïne was vermengd met strychnine. Inspecteur Banks verricht het onderzoek ondanks zijn persoonlijke betrokkenheid. Het onderzoek brengt verbijsterende zaken aan het licht. De vierde roman met inspecteur Banks in de hoofdrol, een serie die zich kenmerkt door tamelijk uitgesponnen speurwerk, fijnzinnige intriges en een naar buiten toe minder fijngevoelige hoofdpersoon. De ontwikkelingen in het privéleven van Banks hebben forse invloed op zijn werk. Enige langdradigheid en een soms houterige vertelstijl (of is dat de vertaling?) zijn smetjes op een overigens boeiende en verrassende detective. Pocketeditie, zeer kleine druk.

Over Peter Robinson

Peter Robinson kan verwijzen naar:

• Peter Robinson (auteur), Engels auteur