Nina Polak
Amsterdam: Prometheus, 2022
237 p.
9789044648348 (paperback)

Anders gaan leven

Nina Polak vroeg zich af of ze dat kon, een spannende roman à la Patricia Highsmith schrijven. Het antwoord is nee.

Een huis op de buiten. Ruimte om beter te leven en te denken. Net toen de Nederlandse auteur Nina Polak en haar vriendin Loes Faber met het idee speelden om te verkassen naar Noord-Groningen, waar huizen nog betaalbaar waren, at iemand in China een broodje vleermuis en ging de wereld op slot. Plots wilde zowat elke stadsmens in de provincie gaan wonen en een verhuizing werd voor de schrijfster en haar partner onbetaalbaar. Gelukkig is er op zo'n moment nog de verbeelding, en dus schreef Nina Polak een roman over twee vrouwen die in het landelijke noorden van Nederland gaan wonen.

Dat het een en ander niet helemaal verliep zoals gepland, blijkt al uit het openingshoofdstuk waarin een van de twee geliefden in haar eentje een treurige stadsflat bewoont en waarin omineus klinkende woorden als 'de advocaat', 'de spijt' en 'het verlorene' de lezer voorbereiden op wat er is fout gegaan.

Wie is die advocaat, waar heeft ze zoveel spijt van en wat is er precies verloren gegaan?…Lees verder

Groene troost

BOEKENBAL

Tijdens het kookpunt van de coronacrisis hadden vastgoedmakelaars en lifestylejournalisten de mond vol van de stadsvlucht. Natuurwandelingen werden een nationale sport, en er verscheen een eindeloze stroom artikels over hoe de mens zijn band met de natuur heeft verloren. Inmiddels tuft de gemiddelde stadsmus weer meermaals per week met de auto naar het werk, maar de zoektocht naar een natuurlijker manier van leven blijft velen bezighouden. Ook Nina Polak, die in ‘Buitenleven’, haar derde roman, op vernuftige, filosofische wijze en zonder zweverig te worden bekijkt hoe mensen vandaag ‘bij bosjes troost zoeken in het groen’. De premisse van de roman is vrij eenvoudig: Rivka en Esse, een stel dertigers dat al wat woelige wateren heeft doorzwommen, laten hun leven in de stad voor wat het is en trekken als ware stiltezoekers naar het platteland – Esse heeft er een baan als basketbalcoach gevonden. Ze belanden in het pittoreske Ondermeer, een dorp in het hog…Lees verder

Een literaire roman over twee vrouwen die na een hobbelige relatie nog steeds van elkaar houden. Ze verlaten de stad en betrekken een huis met een diepe tuin ergens op het platteland. Het buitenleven heeft op hen een totaal verschillende uitwerking. Het boek is in talige stijl en met literair vakmanschap geschreven. 'Buitenleven' zal een publiek van vooral literaire lezers aanspreken. Nina Polak debuteerde in 2014 met het bejubelde 'We zullen niet te pletter slaan' (genomineerd voor de Anton Wachterprijs, de ANV Debutantenprijs en de Opzij Literatuurprijs). Haar tweede roman, 'Gebrek is een groot woord (2018)', werd bekroond met de BNG Bank Literatuurprijs, De Inktaap en het Charlotte Köhler-stipendium. Ze schrijft over het moderne leven voor De Correspondent.

Over Nina Polak

CC BY-SA 4.0 - Foto van/door M.E.

Nina Polak (Haarlem, 25 juni 1986) is een Nederlands schrijver van fictie en non-fictie. Ze debuteerde in 2014 met We zullen niet te pletter slaan. Deze roman werd driemaal genomineerd voor een prijs.

Polak studeerde literatuurwetenschap en Cultural Analysis aan de Universiteit van Amsterdam en in New York. Van kindsbeen af was fictie belangrijk voor haar. Van 2009 tot 2012 was zij redactrice van het Amsterdamse studentenweekblad Propria Cures. Verder publiceerde zij aanvankelijk voor De Gids en De Groene Amsterdammer. Vanaf 2013 is ze ook correspondent cultuur voor De Correspondent.

Als romanschrijver debuteerde ze in 2014 bij Prometheus met We zullen niet te pletter slaan. Vanuit het perspectief van twee jonge mensen, een zoon en een dochter, wordt de scheiding van twee moeders beschreven. De titel verwijst naar een gedicht van William Wordsworth. Driemaal werd de debuutroman genomine…Lees verder op Wikipedia