Drama op z'n Scandinavisch

De Zweedse debutante Lydia Sandgren neemt de tijd om haar verhaal te ontvouwen. Het lage verteltempo is de kracht én de zwakte van Verzamelde werken. Tot het boek toch nog een pageturner wordt.

Met haar debuut, Verzamelde werken, won de Zweedse schrijfster en psychologe Lydia Sandgren (1987) de belangrijkste literaire prijs van Zweden, de Augustprijs. Daarna volgde de hoogste onderscheiding van de boekhandelaren in Zweden. Het gevolg: duizelingwekkend hoge verkoopcijfers. Uitgevers stonden in de rij om de vertaalrechten van deze bestseller te bemachtigen.

Tien jaar werkte Sandgren aan haar lijvige roman, die nu ook in het Nederlands is verschenen. Haar onthaal in Zweden als nieuwe literaire ster zorgt voor hooggespannen verwachtingen, maar maakt ze die ook waar?

Om te beginnen: de titel is nogal misleidend. Lezers zullen denken het verzamelde werk van Sandgren in handen te hebben, maar het gaat om de geschriften van de hoofdpersoon, Martin Berg. De 50-jarige uitgever koestert zijn leven lang al de ambitie een beroemd schrijver te worden, maar slaagt er niet in om enig werk van betekenis te voltooien.

Tegenpolen

In een interview met een journali…Lees verder

Drama op z'n Scandinavisch

Het lage verteltempo is de kracht én de zwakte van Lydia Sandgrens vuistdikke Zweedse bestseller. Tot het boek toch nog een pageturner wordt.

Met haar debuut, Verzamelde werken, won de Zweedse schrijfster en psycholoog Lydia Sandgren (1987) de belangrijkste literaire prijs van Zweden, de Augustprijs. Daarna volgde de hoogste onderscheiding van de Zweedse boekhandelaren. Het gevolg: duizelingwekkend hoge verkoopcijfers. Uitgevers stonden in de rij om de vertaalrechten van deze bestseller te bemachtigen.

Om te beginnen: de titel is nogal misleidend. Lezers zullen denken het verzamelde werk van Sandgren in handen te hebben, maar het gaat om de geschriften van de hoofdpersoon, Martin Berg. De 50-jarige uitgever koestert zijn leven lang al de ambitie een beroemd schrijver te worden, maar slaagt er niet in om enig werk van betekenis te voltooien. Honderden losse mappen, notitieboekjes en aantekeningen - zi…Lees verder

Schrijven is weigeren te sterven

BOEKENBAL

*****

Als je de pr-teams van uitgevers mag geloven, lopen er tientallen Sally Rooneys, J.K. Rowlings en Haruki Murakami’s rond. Bij het prijswinnende debuut van de Zweedse Lydia Sandgren met de misleidende titel ‘Verzamelde werken’ (het is een roman) wordt verwezen naar Donna Tartt en Johan Harstad, maar nu dekt die vergelijking volledig de lading: net als Tartts ‘Het puttertje’ is ‘Verzamelde werken’ literatuur waarin een flinke shot spanning werd gespoten. En Harstad vindt in zijn Scandinavische buur zijn eigen talent terug om de lezer moeiteloos in een breedvoerig verhaal mee te slepen. Tien jaar lang werkte Lydia Sandgren (°1987), oud-studente muziek en filosofie en nu psychologe, aan haar reusachtige epos over het leven van uitgever Martin Berg. De overvloedige puzzelstukjes worden op twee tijdlijnen gelegd: met de vragen van een journalist als voorzet delven we in Martins herinneringen aan zijn jeugd, zijn boezemvriendschap me…Lees verder

Dit verhaal speelt zich grotendeels af in Göteborg in Zweden. Centraal staat het gezin van Martin Berg. Martin, bijna vijftig, is eigenaar van een kleine uitgeverij, maar droomt er sinds zijn jeugd van zelf een roman te schrijven. Hij worstelt met zijn schrijverschap, identiteit en het ouder worden. Martin blikt terug op zijn leven en vriendschap met de gevierde kunstschilder Gustav Becker. Jaren geleden verdween Martins vrouw Cecilia, tevens moeder van zijn twee (inmiddels volwassen) kinderen Rakel en Elis. Cecilia liet een groot gemis achter. Als Rakel uit onverwachte hoek een aanwijzing vindt over het mysterieuze lot van haar moeder, zet dit haar leven op de kop. Een inspirerende, meeslepende zoektocht die op knappe wijze is vormgegeven. Dit lijvige debuut omvat grote thema's als vriendschap en liefde, maar gaat daarnaast over opgroeien, gezinsleven, schrijverschap, schilderkunst, verdwijning, eenzaamheid, hardlopen en verslaving. De Zweedse schrijfster is psychologe van beroep. H…Lees verder