België, Literatuur
Acacialaan
Koen Peeters
Amsterdam: Meulenhoff, 2001
174 p.
90-290-6840-X

Koen Peeters voert zijn lezers via zijn alter ego Robert Marchand mee naar de Acacialaan. Pas aan het slot introduceert Peeters de naam van de straat die haar naam schonk aan de roman. De vroegere Koningin Elisabethlaan, waar Marchand nu zogezegd het huis van Maurice Gilliams bewoont, verandert van naam. Meteen wordt ook een punt gezet achter de confrontatie Boon-Gilliams, die in Acacialaan tot een van de motieven was uitgegroeid. Acacialaan is een typische Peeters-roman, een "soort letterkundige collage" waarin, zoals L.P. Boon het had gewild, van alles en nog wat aan elkaar wordt geplakt "tot een onmogelijk gek geheel".

Op zoek naar een eigen huis belandt Marchand met vrouw Bet en zoontje Vincent in het huis van Maurice Gilliams. De lezer heeft snel door dat Peeters hier een loopje neemt met de werkelijkheid. In zijn 'Naschrift' wijst de auteur daar trouwens op. De grote tuin rond de villa waar Marchand gaat wonen, wordt door een gewiekst immobiliënmakelaar in …Lees verder
Hoewel Roberts stervende vader van Gezelle houdt en zijn broer een ware Clausfanaat is, dweept hijzelf met Boon. Wanneer hij aan de rand van het Brusselse Zoniënwoud een huis koopt dat aan Maurice Gilliams toebehoord zou hebben, komt ook die schrijver in zijn leven. Als een soort letterkundige collage worden teksten van deze vier auteurs op de belevenissen van Robert geplakt. Tegen de achtergrond van de Dutroux-affaire en het vinden van geheime opslagplaatsen in het Zoniënwoud, onderneemt de schrijver een zoektocht, niet alleen naar die vier auteurs, maar ook en vooral naar de zin van het leven. Tot de lezer in een nawoord geconfronteerd wordt met de leugen: Gilliams heeft helemaal niet in het huis gewoond dat door de auteur beschreven werd. Net als in zijn vorige werken schreef de auteur andermaal een zeer eigenzinnig boek. Alles lijkt dit keer echter wat saaier, wat minder sprankelend, wat meer bedacht. Alsof de schrijver, bij gebrek aan een stevig verhaal, vooral bezig is geweest m…Lees verder

Over Koen Peeters

Koen Peeters (Turnhout, 9 maart 1959) is een Vlaams schrijver.

Koen Peeters is een van de vijf zoons van volksvertegenwoordiger Renaat Peeters. In 1977 ging hij communicatiewetenschappen studeren aan de Katholieke Universiteit Leuven, aangevuld met een postgraduaat sociale en culturele antropologie in 1981. Na zijn studies werkte hij in verschillende bedrijven. Hij debuteerde als schrijver in 1988 maar bleef al die tijd gewoon werken. In 1995 ging hij aan de slag bij de sponsordienst van CERA-Bank en bleef na de fusie met KBC Groep aan boord in diverse functies. Sinds januari 2018 is hij voltijds schrijver. Peeters woont in Heverlee, is gehuwd en heeft drie kinderen.

Werk

In 1988 verscheen zijn debuutroman Conversaties met K., een losse collectie Belgische anekdotes. Het hoofdpersonage was Robert Marchand. Deze keerde ook in latere romans terug. In 1991 werd Bezoek onze ke…Lees verder op Wikipedia