De kinderjaren en jeugd van Jopie Landman die in Den Haag opgroeit als dochter van een familie van repatrianten uit Indie͏̈.
Kruis of munt
Jo Boer
Amsterdam: Prometheus, 2020
303 p.
9789044646177 (paperback)

Op tweejarige leeftijd arriveert Jopie Landman met haar moeder en grootouders in Den Haag. Jarenlang woonden ze in Soerabaja, waar opa Bruno Waringa ooit een welvarend en machtig man was. De vader van Jopie heeft haar moeder, Alette, verlaten voordat zijn dochter geboren werd. Oma Johanna neemt de zorg voor het kind op zich, omdat Alette aanvankelijk niets van haar dochtertje wil weten. In het benepen Den Haag van voor de Tweede Wereldoorlog wordt Alette als alleenstaande moeder met de nek aangekeken. Ook Jopie vindt moeilijk aansluiting bij de kinderen op school en in de buurt. Alette reageert haar frustraties vervolgens af op het weerloze kind. ‘Kruis of munt’ werd in 1949 voor het eerst uitgegeven en kreeg lovende kritiek van onder andere F. Bordewijk. Het is een prachtig boek over een helaas tijdloos thema. Jo Boer (1907-1993) was romanschrijfster en schilderes. Haar biografie wordt geschreven door Elly Kamp. Prachtige heruitgave van een boek uit 1949 met een tijdloze problematiek.

Jo Boer verdient nieuwe lezers

'Kruis of munt' is de vrouwelijke pendant van Bordewijks 'Karakter'. Lees deze klassieker!

Johanna Maria Boer (1907-1993) schreef in de jaren veertig een klein oeuvre bij elkaar en verdween daarna uit beeld. Haar roman Kruis of munt uit 1949 is nu opnieuw uitgebracht. Ik had nog nooit van het boek, noch van de schrijfster gehoord, maar het is een canon-waardige klassieker waarvan ik me afvraag hoe wij hem met zijn allen hebben kunnen vergeten.

Jo Boer was een opmerkelijke, eigenzinnige vrouw die zich niets aantrok van kleinburgerlijke oordelen over haar (openlijk homoseksuele) levenswandel. Schilderen zag ze als haar grote talent, het schrijven als een ambacht. Ze ging om met de Hollandse kunstenaarselite, woonde enige tijd in bij Charley Toorop, kwam na de oorlog in de literaire kring rond Anna Blaman en Gerard Reve terecht.

Nog voor de verschijning viel Kruis of munt in de prijzen. Uit handen van F. Bordewijk kreeg Jo Boer de literaire prijs die thans naar de schrijver van Karakter en Bint genoemd is. Wie die werken kent, begrijpt trouwens meteen waarom B…Lees verder

Over Jo Boer

Jo Boer kan verwijzen naar:

• Johannes Albertus Boer (1895-1971), Nederlands architect