Cross
James Patterson 1947-
Cross
Utrecht: Bruna, 2007
266 p.
9789022993385

De interessante zwarte rechercheur Alex Cross vormt de basis van het succes van James Patterson, in een vorig leven reclameman, vandaag bestsellerauteur. Na enkele middelmatige thrillers die hij samen met een andere auteur schreef en de minder geslaagde serie 'Women's Murder Club' (ondertussen toch ook al vijf titels), voert hij opnieuw Alex Cross op. Cross is al de elfde titel waarin deze forensische psycholoog, rechercheur bij de politie van Washington DC en consultant voor de FBI, als een drakendoder achter seriemoordenaars jaagt. Maar Cross is ook een familieman die als weduwnaar samen met zijn oma drie kleine kinderen opvoedt.

In 1993 werd zijn zwangere vrouw voor zijn ogen thuis vermoord en de koelbloedige dader werd nooit gevonden of gearresteerd. Een spoor dat leidde naar een maffiahuurmoordenaar werd al snel koud. Alex Cross kende een korte, illustere carrière, maar heeft het verlies van zijn vrouw nooit kunnen verwerken. Net als hij, onder druk van zijn familie…Lees verder
In 1993 wordt de geliefde, zwangere vrouw van Alex Cross, een snel rijzende ster binnen de moordbrigade van Washington D.C., vermoord. De moordzaak wordt nooit opgelost. Jaren later, als Cross als psychotherapeut werkzaam is en zijn leven weer enigszins op de rails heeft, wordt hij door een vroegere collega te hulp geroepen bij het onderzoek naar een serieverkrachter. Dit onderzoek leidt ook nog naar de moordenaar van zijn vrouw. Afzonderlijk te lezen deel in een reeks rond Alex Cross. Het boek bestaat uit 122 korte hoofdstukken, waarin het verhaal vanuit wisselend perspectief wordt verteld (ook in de ik-vorm). Het verhaal speelt zich duidelijk in het heden af met verwijzingen naar muziek, boeken en politieke gebeurtenissen. De stijl is eenvoudig en toegankelijk, mede door de korte hoofdstukken die vaak besluiten met een 'cliffhanger'. Voor de liefhebbers van een spannende, onderhoudende, niet te ingewikkelde thriller. Paperback met normale druk. www.jamespatterson.com

Over James Patterson

CC BY-SA 3.0 - Foto van/door Susan Solie-Patterson

James B. Patterson (Newburgh, Orange County, 22 maart 1947) is een Amerikaans auteur van voornamelijk thrillers.

Naast zijn bekendste reeksen Alex Cross en Women's Murder Club heeft hij veel losstaande boeken geschreven, zoals The Thomas Berryman Number uit 1976, waarmee hij de Edgar Allan Poe Award won voor beste debuut. Wereldwijd zijn van James Patterson meer dan 270 miljoen boeken verkocht. Ook zijn meerdere boeken van hem verfilmd.

Patterson woont in Palm Beach, Florida.

Series

Alex Cross