Voelhorens voor het verborgene

Roman. Zonder pathos en met veel grijswaarden brengt Ingrid Vander Veken de getroebleerde oorlogsgeschiedenis van haar ouders boven water. In Zwijgen toont ze zich een schrander observator.

Talloze genres bespeelde voormalig journaliste Ingrid Vander Veken (°1948) in haar rijk gevulde schrijversloopbaan. Columns, reisverhalen, theaterteksten, kinderboeken, verhalen én romans geven haar zonder meer recht op het predicaat 'veelzijdig'.

Toch vielen haar boeken regelmatig tussen twee stoelen, met nogal wat uitgeverswissels tot gevolg. Zet ze met haar laatste roman Zwijgen de kroon op het werk? Misschien wel.

Vander Veken levert alleszins het bewijs dat ze een onderschatte schrijfster mag heten. Ze giet het troebele oorlogsverleden van haar vader en de relationele zijsprong van haar moeder in een serene en uitstekend gedoseerde autobiografische roman. Waarom stuitte ze zo lang op een bijna wrokkig zwijgen van haar vader en wilde hij nooit met haar naar de Zoo? En waarom koesterde haar moeder zo'n onstuitbare drang naar een stadse train de vie, waardoor haar dochter in een Franstalige school belandde?

Het is …Lees verder

Biografisch familieverhaal van de Vlaamse auteur (1948) die al meerdere publicaties op haar naam heeft staan. In dit verhaal gaat het over de verzwegen geheimen van haar ouders over de Tweede Wereldoorlog, over hun eigen jeugd en ouderlijk nest en de kostgangers die later in huis werden genomen. Een prachtig boek dat met veel liefde, begrip en gevoel is geschreven. Als een soort detective legt Vander Veken de puzzelstukjes die ze aantreft in elkaar. Ze combineert foto's, verhalen en herinneringen tot een invoelbaar verhaal over hoe het waarschijnlijk geweest is. Doordat de geschiedenis deels samenvalt met haar eigen geschiedenis voel je hoezeer het haar aan het hart gaat. Ze probeert op een sympathieke manier de beweegredenen van eenieder bloot te leggen, ook die van haar vader die fout was in de oorlog. Fascinerend in al zijn eenvoud, zonder enig overbodig woord!

Over Ingrid Vander Veken

CC BY-SA 4.0 - Foto van/door Paul Goris

Ingrid Vander Veken (Antwerpen, 1948) is een Vlaamse schrijfster.

Na theater en scenario’s maakte zij in 1991 haar prozadebuut met de bundel Tiramisu. Sindsdien publiceerde zij zowel romans en verhalen als kinderboeken en een dagboek. Als journaliste werkte zij voor diverse kranten en tijdschriften, in hoofdzaak als cultureel verslaggever. Daarnaast was zij columniste, onder meer voor het Radio 1-programma De Toestand is Hopeloos maar niet Ernstig en Knack Weekend. Zij gaf les aan de afdeling Woord van het Antwerps Conservatorium en is docente proza bij Creatief Schrijven.

Volwassenen

• 1991 Tiramusu (Houtekiet)
  • 1993 Cru Bourgeois (Houtekiet)