Een oudere succesvolle schrijver ontmoet zijn vroegere geliefde Aurora, maar het is moeilijk de afstand tussen de vroegere en huidige Aurora te overbruggen.
Aurora schrijft : roman
Hans Maarten Van den Brink
Amsterdam: Uitgeverij Augustus, 2020
238 p.
9789025458096 (paperback)

De Catalaanse schrijver, diplomaat en journalist Joseph Pla (1897-1981) hield een dagboek bij. Daarin schrijft hij onder meer over zijn geliefde Aurora Perea Mené. H.M. van den Brink heeft deze ‘feiten’ als uitgangspunt gebruikt voor deze roman. Net als in de dagboeken van Pla zijn het vooral introspecties die worden beschreven. Van den Brink heeft weliswaar gebruik gemaakt van Pla’s werk en van artikelen over hem, maar in een korte verantwoording waarschuwt hij dat deze roman nadrukkelijk geen biografie is. Het verhaal is simpel: oudere man reist per vrachtschip van Spanje naar Argentinië om daar een vrouw te bezoeken die hem al jarenlang (tegen betaling) erotische brieven schrijft. Twintig jaar geleden was zij zijn geliefde. In Buenos Aires aangekomen ontmoet hij haar. Ze hebben veel seks (als haar man de deur uit is), maar het is moeilijk de afstand tussen de vroegere en de huidige Aurora te overbruggen. De waarde van deze prachtige roman zit in het zinderende vertellen, het fysiek…Lees verder

Berekende hartstocht

H. M. van den Brink schrijft een geheimzinnige roman over Josep Pla en zijn minnares Aurora.

De roman 'Aurora schrijft' van H. M. van den Brink (1956) gaat over de schrijver Josep Pla (1897-1981) en zijn maîtresse Aurora (1910-1969). Pla is de grootste Catalaanse schrijver uit de geschiedenis, met romans, essays en journalistiek werk; in Nederland is hij vooral bekend van zijn dagboeken 'Het grijze schrift', vertaald in de Privé Domeinreeks.

Wie dat boek leest komt een fascinerende maar ook paradoxale globetrotter tegen van conservatieve snit, iemand die wist wat er te koop was in de wereld, maar die ook het modernisme van zijn tijd meed en zijn leven lang hunkerde naar een eenvoudig leven. Zo bezat hij geen auto, geen televisie, geen telefoon, kende hij mensen als Picasso, maar zag hij er niks in. Hij wantrouwde revoluties, ook die van de rechtse, dus potentieel geestverwante Franco, en hij cultiveerde, naast zijn journalistieke werk, een leven als boer.

In 1940 leert Pla in een visserskroeg de prostituee Aurora Perea Mené kennen, met wie…Lees verder

Over Hans Maarten Van den Brink

CC BY-SA 4.0 - Foto van/door Goesseln

Hans Maarten van den Brink (Oegstgeest, 1956) is een Nederlandse schrijver en journalist, die met zijn novelle Over het water vele literaire prijzen in de wacht sleepte.

Van den Brink begon als kunstredacteur bij het NRC Handelsblad en fungeerde voor de krant onder meer als correspondent in Spanje. Van 1995 tot 2001 was Van den Brink hoofdredacteur televisie bij de VPRO. Onder zijn leiding verschenen programma's als Andere Tijden, De Nieuwe Wereld, Laat Op De Avond, Sportpaleis De Jong, Veldpost en Waskracht!. Vervolgens was van den Brink directeur van Witte de With, centrum voor hedendaagse kunst in Rotterdam. Van april 2006 tot december 2014 was Van den Brink directeur van het Mediafonds.

Het rooms-katholieke geloof vormt bij Van den Brinks boeken een vanzelfsprekende achtergrond. In een interview met Liesbeth Eugelink sprak hij de wens uit ooit eens de grote katholieke roman te schrijven (Niets in mij geloo…Lees verder op Wikipedia