Een modern verlangen
Hanna Bervoets
Amsterdam: Uitgeverij Pluim, 2021
239 p.
9789083142166 (paperback)

Achter een laagje van lullige alledaagsheid

Prettig naturel en vaak met een lichte spot beschrijft Hanna Bervoets menselijke relaties in moderne tijden. In verhalenbundel Een modern verlangen komen die beter uit de verf dan in het - eindelijk verschenen - Boekenweekgeschenk.

Als er in je buurt een koffiebar opent - zo een 'waar crème brûlée een koffiesmaak is en ze 4,50 voor een kartonnen beker met thee vragen' - dan weet je het: gentrificatie is hier. In het openingsverhaal van Een modern verlangen, de verhalenbundel van Hanna Bervoets (37), worden de oorspronkelijke bewoners van een volksbuurt langzaam weggerenoveerd. De 'nieuwelingen' groeten nooit en hebben een ander soort honden. Geen boxers maar labradoodles.

Dure koffie, labradoodles, en ook: likes op je post over je hamster, je DNA checken voor je aan kinderen begint of je in een latex zeemeerminnenstaart wurmen. Het zijn de moderne verlangens die Bervoets in haar verhalen beschrijft. Ze lijken nogal specifiek (hoeveel mensen willen er nu zo'n zeemeerminnenstaart?) maar grijpen keer op keer terug naar een dieper en universeler verlangen, dat van alle tijden is: het verlangen naar controle. Controle over wie je bent, over hoe je je voelt, over je toekomst.

Bervo…Lees verder

Schuilen voor de werkelijkheid

De verhalen van Hanna Bervoets spelen zich vaak af in de virtuele wereld die overloopt in de absurde werkelijkheid.

Wat te beginnen als je geliefde een zeemeermin wil worden? In Een modern verlangen, na zeven romans de eerste verhalenbundel van Hanna Bervoets, gaat een romance tussen twee mannen ten onder aan de wens van de een - die met de smalle heupen - om een vissenstaart van latex aan te trekken en met gelijkgezinde beoefenaars van 'mermaiding' in een speciaal afgehuurd bassin romantisch te zwemmen. Het is een typisch voorbeeld van het soort 'modern verlangen' dat Hanna Bervoets schetst in deze veertien verhalen, die in de afgelopen jaren zijn ontstaan als scheuten aan haar succesvolle romans. Zo schrijft ze over een groepje cavialiefhebbers, die elkaar net als de zeemeerminnen online vinden, en niet alleen schattige caviafoto's posten maar elkaar ook opstoken en bekritiseren. Een van de deelnemers zit ook op het konijnenforum! Een trol!

In het titelverhaal wordt het moderne verlangen vertolkt door een echtpaar dat een perfecte baby zonder genetische gebreken wenst, in een ander verh…Lees verder

Wie met wie gaat en waarom

Prettig naturel en vaak met een lichte spot beschrijft Hanna Bervoets menselijke relaties in moderne tijden. In haar nieuwe verhalenbundel komen die beter uit de verf dan in het - eindelijk verschenen - Boekenweekgeschenk.

Als er in je buurt een koffiebar opent - zo een 'waar crème brûlée een koffiesmaak is en ze 4,50 voor een kartonnen beker met thee vragen' - dan weet je het: gentrificatie is hier. In het openingsverhaal van Een modern verlangen, de verhalenbundel van Hanna Bervoets (1984), worden de oorspronkelijke bewoners van een volksbuurt langzaam weggerenoveerd. De 'nieuwelingen' groeten nooit en hebben een ander soort honden. Geen boxers maar labradoodles.

Dure koffie, labradoodles en ook: likes op je post over je hamster, je dna checken voor je aan kinderen begint of je in een latex zeemeerminnenstaart wurmen. Het zijn de moderne verlangens die Bervoets in haar verhalen beschrijft. Ze lijken nogal specifiek (hoeveel mensen willen er nou zo'n zeemeerminnenstaart?), maar grijpen keer op keer terug naar een dieper en universeler verlangen, dat van alle tijden is: het verlangen naar controle. Controle over wie je bent, over hoe je je voelt, over je toekomst. Bervoets …Lees verder

BOEKENBAL Oordelen, niet veroordelen

HANNA BERVOETS Een modern verlangen

*****

Bám! Is dat even een binnenkomer, zeg. Een duizelingwekkende rit door een woonwijk waarin de auteur je als een puppet master bij de hand neemt en je in de – meestal niet bijzonder fraaie – gedachten van de bewoners laat delen. Het verhaal heet ‘Een koffiebar met een Duitse naam’, de auteur is Hanna Bervoets, en het is het eerste van de veertien verhalen in haar nieuwe bundel ‘Een modern verlangen’. De setting: een wijk in een Nederlandse stad, waar de jongste decennia de samenstelling van de bevolking erg is veranderd. Jonge paartjes, oude oorspronkelijke bewoners, nieuwkomers uit Oost-Europa en van andere continenten, huisvrouwen en freelancers: ze delen eenzelfde buurt, maar echt kennen doen ze elkaar niet. Wanneer de baby van een Pools koppel verdwijnt, schieten de roddels, de gedachten en de geruchten als Japanse duizendknoop omhoog (verdelgen, die handel!). Elke bewoner vormt zo zijn eigen theorie, voedt het wantrouwen da…Lees verder

In deze verhalenbundel presenteert Hanna Bervoets 14 verhalen over menselijke relaties in diverse situaties in een tijd die de lezer zal herkennen of zich een goede voorstelling van kan maken. De schrijfstijl die Bervoets hanteert en de sfeer die zij weet op te roepen in haar romans zijn ook aanwezig in haar verhalen. Soms enigszins mysterieus, dan weer verrassend door een plotselinge wending of een onvoorziene afloop. De rode draad in deze bundel is de communicatie tussen mensen en hoe moeilijk het vaak is en blijft om de ander(en) te begrijpen en te kunnen doorgronden. De lezer zal zichzelf en de mensen in zijn eigen omgeving regelmatig herkennen en daarmee nodigt Bervoets dan ook uit tot enige zelfreflectie. Boeiende verhalen met verrassende wendingen die vragen om reflectie. Geheel in de stijl van haar romans. Hanna Bervoets (1984) schreef zeven romans. Enkele van de verhalen uit deze bundel zijn eerder elders verschenen. Bervoets schreef in 2021 het Boekenweekgeschenk ‘Wat wij za…Lees verder

Over Hanna Bervoets

Hanna Marleen Bervoets (Amsterdam, 14 februari 1984) is een Nederlands auteur van romans, columns, essays, recensies en toneelstukken. In haar werk komen vaak vragen aan de orde over de effecten van het gebruik van nieuwe technologieën. Zij ontving in 2017 de Frans Kellendonk-prijs voor haar gehele oeuvre.

Bervoets volgde een bacheloropleiding Media en Cultuur aan de Universiteit van Amsterdam, met als specialisatie Televisie en Populaire Cultuur. In 2008 voltooide zij vervolgens een duale Master Journalistiek en Research, eveneens aan de Universiteit van Amsterdam. In New York studeerde zij een semester aan de Tisch School of the Arts.

In 2020 werd Bervoets benoemd tot lid van de Akademie van Kunsten.

Dichter en essayist Anton van Duinkerken (1903-1968) was haar oudoom.

Werk