Gaston Durnez
Samensteller
Ria Durnez-Verstappen Marleen Durnez Toon Horsten
Antwerpen: Davidsfonds Uitgeverij, 2020
271 p.
9789002269172 (paperback)

Vlamingen hebben geen uitleg nodig over wie de journalist en literatuurkenner Gaston Durnez was, die in 2019 op 91-jarige leeftijd overleed. Toon Horsten vermeldt in zijn inleiding bij deze bundel de lichtheid, vrolijkheid en het optimisme in Durnez' werken. Dat leverde hem 'een grote populariteit op bij verschillende lagen van de bevolking. Hij werd serieus genomen als intellectueel, én was graag gezien bij het brede publiek.' Van hem verschenen eerder maar liefst twintig bundels met columns. Dit is wellicht de laatste, met korte teksten die hij in deze eeuw publiceerde in diverse bladen en die voornamelijk over Vlaamse dichters en schrijvers gaan, zoals Felix Timmermans, Ernest Claes, Jo Gisekin, Renaat Ramon en Raymond Brulez. Maar ook komen buitenlandse personen voorbij, zoals zijn lievelingsauteur G. K. Chesterton, politiek commentator J.L. Heldring, Erich Kästner als schrijver van een beroemd jeugdboek. De katholiek Durnez had 'een warm en rood hart' en dus een zwak voor activis…Lees verder

Over Gaston Durnez

Gaston Cyriel Durnez (Wervik, 9 september 1928 – Lier, 22 november 2019) was een Vlaamse dichter, prozaschrijver en journalist.

Journalistieke carrière

Hij was de zevende zoon in een arbeidersgezin met elf kinderen. In mei 1945, hij was toen zestien jaar, begon Durnez als journalist te werken voor De Nieuwe Standaard, later voor De Nieuwe Gids, 't Vrije Volksblad en Het Nieuws van den Dag. Vanaf 1953 schreef hij voor De Standaard en Het Nieuwsblad. Hij verliet deze kranten slechts voor een periode tussen 1966 en 1969 waarin hij redacteur was voor de kranten van de Brabant Pers (Brabants Dagblad en Eindhovens Dagblad) en voor Het Volk, en literair adviseur bij uitgeverij Van In. Hij ging in 1992 met pensioen, maar hij bleef productief met columns en biografieën.

Durnez was initiatiefnemer van de Encyclopedie van de Vlaamse Beweging en redacteur van Ons Erfdeel. …Lees verder op Wikipedia