Een jonge Engelse besluit na een ontmoeting in Italie͏̈ zich te onttrekken aan de conventies van haar milieu en haar eigen leven te leiden.
A room with a view
E.M. Forster
London: Penguin Books, 2011 | Andere uitgaves
210 p.
9780241951484 (paperback)

Aan het begin van de 20e eeuw brengt de jonge en beschermd opgevoede Lucy Honeychurch met haar oudere en saaie nicht Charlotte een vakantie door in Florence. Daar ontmoeten ze de vrijdenker Mr. Emerson en zijn zoon George. Lucy wordt daardoor geconfronteerd met opvattingen en ideeën die haar tot dan onbekend waren. Terug in Engeland krijgt ze het moeilijk als ze zich realiseert dat ze van George is gaan houden. Forster (1879-1970) is een belangrijke Engelse schrijver. Zijn beste roman is 'A passage to India'. Dit is niet zijn beste, maar wel zijn meest lichtvoetige en leesbare roman. Hij geeft een raak beeld van het Edwardiaanse Engeland, waarin conventies en manieren belangrijker waren dan oprechtheid en echte emoties. Doordat een aantal ontwikkelingen te weinig is uitgewerkt, blijft het geheel te vaag. De verfilming trok destijds veel aandacht. Pocket met een kleine appendix uit 1958, 50 jaar na publicatie van het boek; kleine druk.

Over E.M. Forster

Edward Morgan Forster (Londen, 1 januari 1879 - Coventry, 7 juni 1970) was een Engels romanschrijver en essayist.

Zijn werk heeft als thematiek veelal de botsing tussen twee culturen en de onoverbrugbaarheid van de verschillen. Hij haalde inspiratie voor zijn romans uit de reizen die hij maakte naar Egypte, Duitsland en India. Zijn beroemdste roman is A Passage To India, een beschrijving van het leven in India onder Britse heerschappij. Het boek toont de vooroordelen die de Britten en Indiërs ten opzichte van elkaar hebben en de conflicten die daarvan het gevolg zijn.

In ander werk (A Room with a View en Howards End, dat wel als zijn beste werk wordt beschouwd) speelt het conflict tussen maatschappelijke klassen een grote rol. Forster zelf, die uit de gegoede burgerij voortkwam, voelde zich vooral aangetrokken tot jongens uit het arbeidersmilieu. Precies dit cultuurverschil komt ook ten tonele in het postuum in 1971 verschenen Maurice…Lees verder op Wikipedia