Tenger en blond
Dennis Lehane
Prayers for rain
Vianen: The House of Books, 2001
349 p.
90-443-0134-9 90-5108-415-3

'De eerste keer dat ik Karen Nichols ontmoette, leek ze me het type vrouw dat sokken strijkt.' Maar een eerste indruk is niet alles. Privé-detective Patrick Kenzies nieuwe cliente Karen, tenger, blond en lief, heeft een ogenschijnlijk simpel probleem: ze wordt lastig gevallen door Cody, een man van haar fitnessclub. Patrick Kenzie en zijn vriend Bubba geven Cody een pittige waarschuwing, einde zaak. Maar zes maanden later blijkt Karen aan drank, drugs, prostitutie en uiteindelijk zelfmoord ten onder te zijn gegaan. Kenzie, zijn voormalige partner Angie Gennaro, en de excentrieke Bubba laten het er niet bij zitten en komen op het spoor van een sociopatische engerd die zijn slachtoffers ertoe brengt zichzelf te vernietigen. Lehane is Bostons antwoord op de hardboiled detectiveverhalen van Hammett en Chandler, zijn sfeervolle thrillers over het duo Kenzie en Gennaro zijn een geslaagde mix van geweld, humor, spanning, seks en rake dialogen. 'Tenger en blond' kreeg in de 'Vrij Nederland De…Lees verder

Over Dennis Lehane

CC BY 3.0 - Foto van/door David Shankbone

Dennis Lehane (Boston, 4 augustus 1965) is een Amerikaanse auteur. Enkele van zijn boeken werden succesvol verfilmd in Hollywood.

Dennis Lehane werd geboren op 4 augustus 1965 in Boston, Massachusetts. Zijn familie is van Ierse origine. Boston is vaak ook de thuishaven van de personages in zijn romans. Lehane was in het verleden getrouwd met een advocate, maar is nu gehuwd met dokter Angela Bernardo. Hij studeerde af aan de Florida International University.

In 1994 kwam zijn eerste werk uit: A Drink Before the War. In dat boek gebruikte hij voor het eerst de personages Patrick Kenzie en Angela Gennaro, twee privédetectives. Zij zouden later nog terugkeren in enkele andere romans, waaronder Gone, Baby, Gone dat in 2007 verfilmd werd door Ben Affleck, die eveneens afkomstig is uit Boston. De titel van de film is net als die van het originele boek Gone Baby Gone.

De eerste ve…Lees verder op Wikipedia