Slapende honden
Dennis Lehane
A drink before the war
Vianen: The House of Books, 2002
252 p.
90-443-0398-8

Nu pas vertaald thrillerdebuut van Dennis Lehane uit 1994 waarin hij zijn vaste private eye-duo uit Boston, Patrick Kenzie en Angela Gennaro (zie ook 'Tenger en blond', 'Over mijn lijk' en 'Vuile handen') introduceert. Drie machtige politici bieden Kenzie en Gennaro een flinke som geld voor een schijnbaar eenvoudige opdracht: het vinden van de spoorloos verdwenen zwarte schoonmaakster Jenna Angeline die vertrouwelijke documenten zou hebben gestolen. Kenzie en Gennaro komen er al gauw achter dat er heel iets anders aan de hand is… Het duo krijgt te maken met een bendeoorlog, corruptie, prostitutie, chantage en moord. Ook hun excentrieke en gewelddadige vriend Bubba speelt een rol. Goed geschreven, sfeervolle harde thriller vol actie, humor, spanning, rake dialogen en maatschappijkritiek tussen de regels door. Dennis Lehane wordt samen met George P. Pelecanos, Michael Connelly en Ian Rankin gerekend tot de 'nouveau-noir'-auteurs die het oude hardboiled private eye-genre van o.a. Dashiel…Lees verder

Over Dennis Lehane

CC BY 3.0 - Foto van/door David Shankbone

Dennis Lehane (Boston, 4 augustus 1965) is een Amerikaanse auteur. Enkele van zijn boeken werden succesvol verfilmd in Hollywood.

Dennis Lehane werd geboren op 4 augustus 1965 in Boston, Massachusetts. Zijn familie is van Ierse origine. Boston is vaak ook de thuishaven van de personages in zijn romans. Lehane was in het verleden getrouwd met een advocate, maar is nu gehuwd met dokter Angela Bernardo. Hij studeerde af aan de Florida International University.

In 1994 kwam zijn eerste werk uit: A Drink Before the War. In dat boek gebruikte hij voor het eerst de personages Patrick Kenzie en Angela Gennaro, twee privédetectives. Zij zouden later nog terugkeren in enkele andere romans, waaronder Gone, Baby, Gone dat in 2007 verfilmd werd door Ben Affleck, die eveneens afkomstig is uit Boston. De titel van de film is net als die van het originele boek Gone Baby Gone.

De eerste ve…Lees verder op Wikipedia