Door de ontvoering van een kind komen bij zijn ouders en familie naast veel oud zeer ook grote geheimen naar boven.
Bloedbanden
Bettie Elias
Antwerpen: Houtekiet, 2020
335 p.
9789089248749 (paperback)

Als Anton met succes een ontwenningskuur voor zijn alcoholverslaving heeft afgerond, hoopt hij dat zijn vrouw, die met hun dochtertje gescheiden van hem leeft, weer bij hem terugkomt. Maar ze heeft daar meer tijd voor nodig en wil dat hij om AA-begeleiding vraagt. Kort erna wordt hij gevraagd, door een kennis die in de kliniek werd behandeld voor een drugsverslaving, of hij hem kort zijn auto wil lenen. Hij voelt er weinig voor, maar zegt toch ja tegen deze Benno. Als de auto terug is, vindt hij op de achterbank een rode rugzak die hij kent en als vervolgens zijn stiefzus belt omdat haar zoon Vik (9) weg is, snapt hij waarvoor Benno de auto heeft gebruikt. Die moet met zijn maat hun drugsdealer binnen 1 week 50.000 euro betalen en heeft bedacht dat dat alleen lukt als ze een kind van rijke ouders ontvoeren en losgeld vragen. Deze tweede psychologische misdaadroman voor volwassenen van de succesvolle Vlaamse auteur van jeugdboeken (1953) is net als de eerste* goed geschreven, spannend …Lees verder

Over Bettie Elias

Bettie Elias (Hasselt, 14 september 1953) is een Vlaams schrijfster.

Elias is administratief en financieel directeur van een strategisch adviesbureau. Ze heeft vier kinderen en twee kleinzonen en woont in Hasselt. Naast haar professionele carrière is zij ook een jeugdauteur. Door haar kinderen verhaaltjes voor te lezen, kreeg Elias zin om zelf in de pen te kruipen, met succes. Ze debuteerde in 1983 en mocht sindsdien al verschillende prijzen in de wacht slepen.

Centraal in haar boeken staan levensechte situaties die aansluiten bij de leefwereld van kinderen. Ze kaart onderwerpen aan als vriendschap (Jan en Jan) en verdriet (Water van zout), maar ook ernstigere thema's gaat ze niet uit de weg. Zo schrijft ze in Thuis eten we apentaart over racisme en in De meester is een schat over kindermishandeling. In 2005 start ze met een serie boeken over kinderrechten. In het eerste boek, Weg, zien we hoe Dinar moet vluchten uit Kosovo en…Lees verder op Wikipedia