Arthur Umbgrove
Amsterdam: Em. Querido's Uitgeverij, 2017
320 p.
9789021407425 (paperback)

Wat we weten

Eerste zin. Ik wil een boek schrijven over vluchtelingen, maar ik weet niet waar te beginnen, daarom schrijf ik maar aan jou.

Geen probleem zo prangend als de vluchtelingencrisis, dacht Arthur Umbgrove twee jaar geleden. Hij las alles wat hij te pakken kon krijgen, knoopte een vriendschap aan met een Syrische vluchteling en zijn familie, sprak met experts en kenners en merkte dat hoe meer hij te weten kwam, hoe minder hij met zekerheid wist. Maar hij had wel genoeg materiaal voor een roman, constateerde hij, en wat wil een schrijver meer?

Wat we weten is het verhaal van Sharif en zijn broers, die via de Balkanroute in Nederland terechtkomen, van Claire, de asielrechter die streng maar rechtvaardig probeert te zijn, van Henk, de buschauffeur voor wie de aanslagen in Zaventem de spreekwoordelijke druppel vormen en van heel veel anderen die hun job opgeven om als vrijwilliger aan de slag te gaan in de opvang, of die net denken dat vluchtelingen – en migranten in het algemeen – een zware last leggen op de liberale Nederlandse cultuur.

Maar het is ook…Lees verder

Sharif en zijn twee broers komen via de Balkanroute naar Nederland. Eenmaal aangekomen, ontmoeten ze tal van personages. Sommigen hebben het goed met hen voor en anderen willen het liefst dat ze vandaag nog teruggaan naar Syrië. Hoewel het onderwerp zwaar is, en ook zeker niet oppervlakkig wordt behandeld, is er ook genoeg te (glim)lachen. De roman geeft een goed en actueel beeld van de moeilijkheden en mogelijkheden van de hedendaagse vluchteling. De auteur (1964) zet een goed psychologisch portret neer van de broers en weet de valkuil te vermijden om de schuldvraag ergens neer te leggen. In een interview zegt de auteur vooral onze kennis over vluchtelingen te willen verdiepen en daar is hij zeker in geslaagd.

Over Arthur Umbgrove

Arthur Umbgrove (Vught, 26 april 1964) is een Nederlands schrijver en cabaretier.

Umgrove is een telg uit de in het genealogische naslagwerk Nederland's Patriciaat opgenomen geslacht Umbgrove. Hij is een zoon van de bedrijfsjurist mr. Gerhard Jan Willem Umbgrove (1933) en kunstschilderes Anneke Kitty Ada de Graaff (1934), en een kleinzoon van de geoloog prof. dr. Jan Umbgrove (1899-1954).

In 1983 vertrok Umbgrove naar Groningen om Nederlandse Taal en Letterkunde aan de Rijksuniversiteit Groningen (RuG) te studeren. Tijdens zijn studententijd was hij lid van Groninger Studenten Corps 'Vindicat Atque Polit', waar hij onder andere de bestuursfunctie van Pro-Rector vervulde. Gedurende zijn studententijd won hij ook het tweede Groninger Studenten Cabaret Festival, in 1988. Een jaar later werd hij gevraagd voor de dan nog op te richten groep Comedytrain. Hij had geen idee wat standupcomedy was, maar had toch niets te doen sinds hij afgestudeerd was en was allan…Lees verder op Wikipedia