Arabisch
Imarat Ya'qubiyan
Amsterdam: Atlas Contact, 2016 | Andere uitgaves
272 p.
9789025448707 (paperback)

De andere kant van Egypte
Het Yaqoubiangebouw werd in 1934 gebouwd door de Armeense zakenman Hazjoeb Yaqoubian in wist al-balad, het centrum van Cairo. In het gebouw hangt de sfeer van vergane glorie die zo eigen is aan de Caireense binnenstad. Veel van de aristocratische elitefamilies en buitenlandse zakenlui die er aanvankelijk woonden met hun bedienden, vertrokken na de revolutie van de Vrije Officieren in 1952 naar Europa en hun appartementen werden gretig ingenomen door officierenfamilies, die vaak van volkse afkomst waren. Tijdens de jaren '70 verlieten de (nieuwe) rijken het stadscentrum en vertrokken naar wijken zoals Madinat Nasr en Mohandisien. De kamertjes op het dak die oorspronkelijk alleen maar als opslagruimtes gebruikt werden, groeiden uit tot woningen, die eerst dienden voor de bedienden van de officieren en later verhuurd werden aan armere inwoners van Cairo. De sociale tegenstellingen tussen de bewoners van het dak en die van de appartementen zijn dan ook groot. …Lees verder
Deze roman volgt de levens van de bewoners van een flatgebouw in Caïro, zoals de godsdienstige zoon van de conciërge, de harde zakenman, de intellectuele homo, de nouveau riche die een parlementszetel koopt, en de armoedzaaiers die op het dak wonen. Corruptie, machtsmisbruik, religieus fanatisme, onderdrukking van vrouwen, de schrijver stelt het allemaal aan de kaak. Aan de hand van deze flatbewoners krijg je een onthullend kijkje in de Egyptische samenleving. Al Aswani (1957) is tandarts en heeft een praktijk in Caïro. Hij schrijft vlot en geestig, in korte hoofdstukken, vol actie en drama. Egyptische taferelen beschrijft hij sfeervol. Dit boek was jarenlang een bestseller in Egypte, ondanks Al Aswani’s aanvallen op de dictatuur van Mubarak. Kleine druk.

Over Alaa Al Aswani

CC BY 2.0 - Foto van/door Lilian Wagdy

Alaa Al Aswani (Arabisch: علاء الأسوانى) (Caïro, 26 mei 1957) is een Egyptisch schrijver, tandarts en mede-oprichter van de politieke beweging Kefaya.

Zijn tweede roman, Het Yacoubian, deed veel stof opwaaien in de Arabische wereld, aangezien het boek nogal wat taboes probeert te doorbreken. Het werd in 2006 verfilmd.

Alaa Al Aswani was in januari 2007 te gast bij het Haagse festival Winternachten, waar hij deelnam aan een tweedaagse schrijversconferentie, en tijdens het weekend optrad, samen met de Nederlandse auteur Michiel van Kempen (schrijver van de roman Vluchtwegen) in een programma over de verbeelding van de stad.

Chicago, Al Aswani's nieuwste roman, speelt zich af in de stad waar Al Aswani werd opgeleid tot tandarts en verscheen in het voorjaar van 2008 in Nederlandse vertaling.