Bevat
De requiems
A.F.Th. Van der Heijden
Amsterdam: Querido, [2010] | Andere uitgaves
476 p. : ill.
9789023459873 (paperback)

In 1986 verscheen 'De sandwich' van A.F.Th. van der Heijden, een roman over een gestorven jeugdvriend en een jeugdliefde (en het tenauwernood ontkomen aan de dood van de hoofdpersoon door het niet innemen van een fatale positie). In 1994 verscheen 'Asbestemming' waarin Van der Heijden ziekte en dood van zijn vader beschreef. Jeugdherinneringen, de worsteling met het alcoholisme van de vader (de mogelijk erfelijke consequenties daarvan), vaderschap en familie, maar ook het schrijverschap (ook al aanwezig in 'De sandwich') krijgen in deze knappe, maar somber stemmende roman gestalte. Dat de familie van A.F.Th. dit boek niet in dank heeft afgenomen, blijkt uit de hier voor het eerst verschijnende novelle 'Uitdorsten', waarin in korte hoofdstukken (34 in 30 pagina's) teder over ziekte en dood van de geliefde moeder wordt verhaald. De autobiografische requiems (op p.418 van 'Asbestemming zegt de auteur dat hij zich aan de feiten gehouden heeft; de fictie zat meer in de ordening ervan dan i…Lees verder

Over A.F.Th. Van der Heijden

Adrianus Franciscus Theodorus (Adri) van der Heijden (Geldrop, 15 oktober 1951) is een Nederlandse schrijver. Hij begon te publiceren onder de naam Patrizio Canaponi en publiceerde ook onder zijn initialen, als A.F.Th..

Algemeen

Van der Heijden is een schrijver van autobiografische verhalen en romans. In zijn werk is het eigen leven van de schrijver te herkennen. Dit maakt dat het gehele oeuvre met elkaar verbonden is. Dat wil echter niet zeggen dat gebeurtenissen en personen in zijn werk een getrouwe afspiegeling zijn van zijn eigen leven: hij gebruikt deze vrij, om ze te combineren met fictie, filosofische uitweidingen en een treffende sfeertekening van de Nederlandse sociale en culturele geschiedenis vanaf de jaren vijftig.

Van der Heijden wordt weleens gezien als de vertegenwoordiger van een generatie die na de oorlog opgroeide; dit in tegenstelling tot schrijvers als Harry Mulisch, Willem Frederik…Lees verder op Wikipedia